מדוע מומלץ לערוך ייפוי כוח מתמשך?

ד"ר נירית שולשטיין עורכת דין ונוטריון

משרדה של עורכת דין ונוטריון נירית שולשטיין כד"ר למשפטים שם דגש על מקצועיות ללא פשרות לצד אנושיות, הלקוח במשרדה תמיד במרכז תוך דאגה למיצוי זכויותיו.

תחומי עיסוק של משרדה הינם בין השאר:

ייצוג ברכישת דירה, ליווי לקוחות בתהליך של מכירת דירה, סיוע לנפגעי תאונות דרכים ועבודה, טיפול בצוואה ובייפוי כוח מתמשך.

אשמח ללוות אתכם מקצועית ולהעניק מניסיוני רב השנים.

קו מפריד מעוטר
איך משרדנו יוכל לעזור לך?

השאירו פנייה בטופס ואחזור אליכם בהקדם

קו מפריד מעוטר
לשיחת יעוץ והיכרות ראשונית עם ד"ר נירית שולשטיין עורכת דין ונוטריון, בואו נשוחח
אשמח להכיר

מי שלא עורך ייפוי כוח מתמשך, למעשה בוחר בדרך האפוטרופסות

מינוי אפוטרופוס נועד לסייע לאנשים שאינם יכולים לדאוג בעצמם לענייניהם, ולהגן עליהם מפני ניצול ופגיעה. ואולם מינוי אפוטרופוס לאדם (שבעבר כונה "חסוי") גם מגביל את זכויותיו ואת חירותו לקבל החלטות באשר לגופו ולרכושו.

את האפוטרופוס, בדרך כלל מכר של המשפחה, ממנה בית המשפט על סמך התייעצות עם גורמי רווחה ופקידי סעד, ומחובתו לדווח על פעולותיו. כאשר המחלוקות המשפחתיות עמוקות, לעיתים ממונה אפוטרופוס זר למשפחה.
בעקבות שינוי תפיסתי הרואה את האדם במרכז, ולא את מוגבלותו, שונה החוק, ובשנת 2017 נכנס לתוקף תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962. תיקון זה מאפשר לאדם למנות בעצמו את האדם שיטפל בענייניו בעת הצורך – כשמסיבה כלשהי כשירותו הקוגניטיבית ואפשרותו לקבל החלטות תיפגע.

ואכן, בעקבות העלייה בתוחלת החיים יותר ויותר אנשים מגיעים למצב שבו כשירותם הקוגניטיבית נפגעת – אם באופן זמני, למשל לאחר ניתוח, ואם באופן קבוע. חשוב להדגיש כי חתימה על ייפוי כוח בבנק או עריכת צוואה אינם מכסים תקופה זו בחיים, שכן כשאדם מוכרז לא כשיר ייפוי הכוח פוקע, וצוואה נכנסת לתוקף רק לאחר מותו.

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם, עוד בהיותו צלול וכשיר קוגניטיבית, לקבוע בעצמו, לפרטי פרטים, מי הוא רוצה שיטפל בענייניו (עוד על הממונים ראו כאן), מהם רצונותיו וכיצד יש לפעול בהקשרם (על התחומים הנהוגים ראו כאן). כך למשל הוא רשאי לציין כי הוא מעוניין להישאר בביתו עם מטפל/ת ולא לעבור למוסד, או לחלופין לעבור לדיור מוגן מסוים. עוד ביכולתו לקבוע מה ייעשה במכוניתו בחיית המחמד שלו, האם להמשיך לתמוך באחד הילדים שמסיבות שונות הוא תומך בו בקביעות, להמשיך לאכול אוכל צמחוני או כשר או להמשיך לפקוד מועדון מסוים.

ייפוי כוח מתמשך מבוסס על האמון שהממנה רוכש כלפי מיופה הכוח ובשעת הצורך מקל עליו, שכן בניגוד להסדר של אפוטרופסות, מיופה כוח אינו נדרש להגיש דו"חות, להתמודד עם בחינות של פקידי סעד, ויכול להגשים את רצונותיו של הממנה עצמו.

 

יש הרואים בייפוי הכוח המתמשך מהפכה של ממש בראיית "האדם במרכז" – מעבר ממשטר של "מהי טובתו של האדם" למשטר של "מהו רצונו של האדם". ואולם לייפוי כוח זה יש לדאוג מבעוד מועד, ואפשר לעשותו אך ורק באמצעות עו"ד שקיבל הכשרה והסמכה מהאפוטרופוס הכללי.

עוד על התהליך של עריכת ייפוי כוח מתמשך ראו כאן.

אישורים-נוטריונים-משכנתא עט נובע וחתימה

*המידע המובא כאן הוא מידע כללי בלבד, ואין לראות בו תחליף לייעוץ משפטי פרטני.

קו מפריד מעוטר
מה נושאי המאמר עד כה?
קו מפריד מעוטר

אהבתם? שתפו הלאה או שמרו

Facebook
WhatsApp
Email
Print
צפו בעוד מאמרים בנושא:
קו מפריד מעוטר
מבט מלמעלה על עורכת דין למאמר כמה מיופי כוח מותר למנות

כמה מיופי כוח מותר למנות?

על פי רוב אנשים ממנים למיופי כוחם את בני זוגם ואת ילדיהם, מינוי של כמה אנשים מאפשר גמישות, כך שאם אחד מהם אינו יכול למלא את תפקידו, אפילו באופן זמני למשל עקב נסיעה לחו"ל, מיופי הכוח האחרים יוכלו להמשיך ולפעול…

קרא עוד »
באילו תחומים חל ייפוי הכוח המתמשך?

באילו תחומים חל ייפוי הכוח המתמשך?

באילו תחומים חל ייפוי הכוח המתמשך? בתחום האישי, תחום רכושי וכספי, תחום רפואי על כאלו ועוד יפורט במאמר הבא, כאמור אפשר למנות לכל התחומים מיופה כוח אחד

קרא עוד »
איך אוכל לעזור?